اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print
اردوی جهادی دامپزشکی

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان هریس گفت: اردوهای جهادی، فرهنگ اسلامی و اقتصادی را و آنچه که مد نظر مقام معظم رهبری است به روستائیان و دامداران انتقال می دهد که این یک نعمت است.

به گزارش کشاورز جوان، آقای باقرزاده درباره وضعیت دامپروری شهرستان هریس تصریح کرد: شهرستان هریس یکی از منابع دام خیز استان است که جمعیت دامی بالایی دارد و شغل اکثر اهالی شهرستان دامپروری است و بیشتر درآمد مردم از این طریق تامین می شود. از اوایل خرداد تا آخر تابستان شهرستان میزبان حدود ۲۰ هزار راس دام عشایری می باشد. جمعیت دامی کل شهرستان نیز حدود ۴۰۰ هزار راس می باشد که از این تعداد ۳۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) می باشد.البته اکثرا شیوه دامداری سنتی می باشد. همچنین شهرستان دارای ۲۰ واحد مرغداری است که از این تعداد ۵ واحد تولید مرغ مادر گوشتی و بقیه تخم گذار می باشد. علاوه بر این ۱۱ واحد پرورش آبزیان و همچنین ۱۲ هزار کندوی زنبور عسل در شهرستان موجود است.

وی درباره مهمترین مشکلات و بیماریهای دام شهرستان گفت: خوشبختانه بیماری غالب و فراگیر در شهرستان وجود ندارد اما دامهایی که از سایر نقاط وارد شهرستان می شوند به عنوان عامل بیماری می تواند جمعیت دامی شهرستان را تهدید کند. اما بیماری واگیر و غالب بسیار کم است. از شایع ترین بیماریهای موجود می توان به بروسلوز یا تب مالت اشاره کرد.

باقرزاده فعالیتهای شبکه دامپزشکی برا حل این مشکلات را خوب توصیف کرد و افزود: در کل وظایفی که بر عهده شبکه دامپزشکی است در سه محور است؛ مبارزه با بیماریهای واگیر دام، مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و دام و همچنین کنترل بهداشتی دام و واحدهای دامی. در خصوص کنترل بیماریها شکل وسیع واکسیناسیون انجام می گیرد. سالیانه حدود ۱ میلیون واکسیناسیون بر جمعیت دامی شهرستان انجام می شود. در مورد بیماری تب مالت با هماهنگی شبکه بهداشت با اولویت روستاهایی که شیوع این بیماری بیشتر است سالیانه حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار راس گوسفند و بز واکسینه می شود. البته روند شیوع این بیماری کاهش چشمگیری داشته است. از سال ۱۳۸۵ از ۱۵۳ مورد انسانی، سال ۱۳۹۲ به ۸ مورد رسیده است. در سایر بیماریها هم واکسیناسیون به صورت منظم انجام می شود به عنوان مثال بیماری آبلهخ سالیانه ۲۰ هزار راس و بیماریهای تب برفکی و شاربون هم طبق برنامه اعلامی سازمان دامپزشکی واکسیناسیون انجام می شود. همچنین در جمعیت دام سنگین با پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون انجام می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی هریس نقش فعالیتهای ترویجی و آموزشی در جلوگیری از بیماریهای دامی و بیماریهای مشترک را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: مهمترین معضلی که در حال حاضر دامپزشکی دارد بحث ترویج می باشد که توجه زیادی به این بخش نمی شود. ما کلاسهای محدودی داریم که از طریق اداره ترویج جهاد کشاورزی انجام می گیرد که کافی نمی باشد. مردم و بهره برداران از روش های جدید مبارزه با بیماریها اطلاع کافی ندارند. در حال حاضر در روستاهای هریس آموزش چهره به چهره انجام می گیرد ولی اینکه دامپزشک به طور مستقیم کلاس اموزشی برگزار کند وجود ندارد و در چارت سازمانی هم دیده نشده است. مهمترین تاثیری که ترویج می تواند داشته باشد این است که در واکسیناسیون کمک می کند. ما معتقدیم که اگر دامداران از روشهای جدید جلوگیری از انتقال بیماریها اطلاع داشته باشند، روشهای قرنطینه را بدانند و کلا اصول بهداشت را بدانند، کنترل بیماریها آسان تر خواهد شد.

وی فعالیتهای گروه جهادی مهاجران آسمانی را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: فعالیت گروه جهادی مهاجران آسمانی بسیار خوب بود. اول اینکه فرهنگ اسلامی و اقتصادی را و آنچه که مد نظر مقام معظم رهبری است به روستائیان و دامداران انتقال می دهد که این یک نعمت است. آموزش و ترویج دامپروری و دامپزشکی هم که کمک قابل توجهی به دامداران می نماید. اما به نظر بنده مدت این اردوها کم است. اگر حد اقل مدت این اردوها سه ماه باشد هم سطح خدمات رسانی وسیع تر خواهد شد و هم ارتباط گیری با روستائیان بهتر خواهد بود. در شهرستان هریس با توجه به تعداد کم کارکنان دامپزشکی گروه مهاجران اسمانی کمک شایان توجهی چه در امر دامپزشکی و واکسیناسیون و چه در بحث آموزش ترویج انجام دادند. به نظر من ثمر بخشی این حرکت بسیار زیاد است ولی مدت ان کم است.

ایشان همچنین نظراتی برای بهبود فعالیتهای دامپزشکی و آموزشی در اردوهای جهادی بدین شرح ارائه دادند که: به نظر بنده باید ارتباط دامپزشکی با اردوهای جهادی بیشتر شود. متخصصان جهادی این بخش حتما هدایت شوند. نه تنها دانشجویان از مرکز کشور بلکه دانشجویان بومی هم در این اردوها جذب شوند و گروه جهادی که از تهران به شهرستان می اید نیروهای بومی را هم جذب گروه خود نماید و از نیروهای بومی دانشجو استفاده نماید.

ایشان در پایان ضمن تشکر از گروه جهادی مهاجران آسمانی افزودند: اینجانب به نوبه خود از جهادگران گروه جهادی مهاجران آسمانی تشکر می کنم و از این ایده ای که دادید، از بصیرت افزایی که ایجاد می شود در روستاها. انقلاب ما انقلابی نیست که فقط در آن بحث عمران و آبادانی وجود داشته باشد، آنچه برای ما ارزش دارد بحث دینی است که مردم منطقه واقعا استفاده می کنند. این خیلی ارزشمند است که فرهنگ جهادی بین مردم و همچنین ادارات رواج پیدا کند. مردم محتاج نان نیستند بلکه مسئله فرهنگی بسیار مهمتر از مسئله اقتصادی است. شاید آنچه که در فعالیت ادارات فراموش می شود بحث فرهنگ جهادی است، آنچه که مدنظر مقام معظم رهبری است. این اردوهای جهادی، فرهنگ جهادی و کار و تلاش را به ما یادآوری می کند و برای ما زنده می کند که این خیلی ارزشمند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.